Bilindiği
üzere Abraham Maslow insanın ihtiyaçlarına yönelik hiyerarşi teorisi 5 kategoriden
oluşmaktadır. Fizyolojik ( Açlık, susuzluk ve buna benzer temel yaşamsal
ihtiyaçlar), Güvenlik (Dış faktörlerden kaynaklı tehlikelerden korunma), Sosyal
(Aidiyet, sevgi, kabul görme, sosyal yaşam vb.), Değer Verilme/Saygınlık
İhtiyacı (Statü, başarı, itibar, tanınma), Kendini gerçekleştirmedir. (Gelişim,
bir işi başarıyla tamamlama, yaratıcılık)
Piramidin
en tepesinde ‘Kendini gerçekleştirme’ basamağı yer alırken, Maslow İhtiyaçlar
Hiyerarşisi Piramidi, bir basamaktaki ihtiyaçlarını tam olarak gideremeyen bireyin
bir üst basamağa geçemeyeceğini vurgular.
Karantina
günlerinde son bir ayda Google’da en çok artan aramalar listesinde; İşsizlik
maaşı, ücretli, ücretsiz izin, yoga ve pilates kelimeleri yer alıyor.
Bir
diğer değişim ise mutfakta yaşandı. Evden çıkmayan kişilerin sıkça yöneldiği
şeylerden biri de evde ekmek yapmak oldu. ‘maya’, ‘un’, ‘ekmek’, ‘ekmek tarifi’
ve ‘evde ekmek’ kelimeleri de arama listesinin ilk sıralarında yer aldı.
Korona
virüs pandemisi sonrasında ülkelerin ekonomilerinde, bireylerin yaşam tarzlarında
köklü değişiklikler meydana geliyor. Google Trend raporlarında bu
değişikliklere ilişkin çeşitli tespitler yapabilmek mümkün.
İnsanların
uzun süre evde kalması ihtiyaçlarını ve alışkanlıklarını da etkiledi. Bunların
başında internetten alışverişler geliyor. Tek kullanımlık eldiven, maske ve
ekmek yapma makineleri zirvede, kuaför ve berberlerin kapalı olması nedeni ile
de kadınlar saç boyasına erkekler ise saç kesme ve traş makinelerine yöneliyor.
Kutu oyunları, ev eşyalarında da yoğun
artış gözleniyor. İnternetten market alışverişleri de artış gösteren bir davranış
olarak ortaya çıktı.
Hayat
tercihlerden ibarettir ve insanı belirleyen tercihlerinin toplamıdır. Şunu da
unutmamak gerekir ki geçmişteki tercihlerimiz ne ise bizi tanımlayan şey
bugünkü tercihimizdir.
Nesnel
koşullar nesnel sonuçlar önermesine göre ekonomik durumu iyi olan karantinacılar
da Maslow’un ihtiyaç listesinin en tepesine yönelerek internetten yoğun olarak
kitap siparişi vermiş. Evde kal çağrısının başladığı ilk hafta, kitap
sektöründeki satışlarda bir önceki haftaya göre %30 oranında artış
gerçekleşmiş.
Normal
koşullarda Maslow’un teorisine eklenecek ve itiraz edecek yeni bir teorimiz
yok. Ancak yaşadığımız karantina döneminde kendimizi tükenmiş, yorulmuş ve
bitkin hissediyoruz, sonuç olarak belirsiz ve muallâk durum bizi geriyor ve
giderek zaman ve mekan içerisinde kaybolduğumuzu düşünüyoruz, bir çok şey anlamsız ya da ağır geliyor bize,
sürecin koşulları altında eziliyor, çare bulmakta zorlanıyoruz. Peki ne
yapmalıyız? Evde dahi olsak nasıl bir davranış örüntüsü geliştirmeliyiz?
Zekâ,
önceliklerimizin zihinde anlamlı bir şekilde sıralanmasıdır, tanımına göre bu
zor süreci kolay atlatabilmemiz için önceliklerimizi gözden mi geçirmeliyiz?
İnsanlar
ihtiyaçlarına göre davranıyor tabii.
Ama
salgın sürecinde ilk hedef corona virüsüne yakalanmamak olmalı!
Nizamettin BİBER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder