Eğitim, temel
bir insan hakkı olduğu gibi insanların kendilerini eşitsizlik ve yoksulluktan
kurtarabilmelerine olanak sağlayan önemli bir araçtır. Birleşmiş Milletler
2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Eğitimi, özellikle de nitelikli
eğitimi bütün dünyanın en önemli tartışma konularından biri olmaya devam
etmektedir.
Özet
bir tanımla, bireyin ve toplumun ihtiyaçlarına yanıt veren davranışların
maksimum düzeyde geliştirilmesini amaçlayan eğitim sistemine nitelikli eğitim
diyoruz. Yani nitelikli eğitim bir
anlamda bireysel olarak kişilik geliştirme, davranış olumlama özelliklerini
taşır.
Bu
konuyu birey ve toplum açısından irdelersek eğer;
Nitelikli
eğitim, hem bireyin gelişim ihtiyacına, hem de toplumun ihtiyaçlarına cevap
veren davranışları en üst düzeyde değiştirmektir.
Hem
bireyin, hem de o bireyin yakın çevresinin ailesinin ve içinde yaşadığı
toplumun gelişmesine katkıda bulunmaktır.
Toplumla
ters düşmeden, çevreyle uzlaşabilen, uyum içerisinde olan ve içinde yaşanılan
toplumun maddi ve manevi kültürüyle bütünleşebilen ve bunu yaparken de
bireyselliğini kişiliğini kaybetmeden oluşturulan davranış değişikliğidir.
Toplumun
ve bireyin ihtiyaçlarına cevap vermektir. Eğitimin, toplum ve o toplumu yaratan
bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak düzenlenmesidir.
Eğitimde
kalite, sistemin tüm girdilerinin teker teker nitelikleri ve bu girdilerin
amaca en uygun en iyi şekilde birleştirilmesi
Nitelikli
eğitim hedeflerindeki en dikkat çekici gelişme, temel eğitime erişimin ve
dolayısıyla temel bilgi ve becerilerin ötesinde, eğitimin bir yandan mesleki, ekonomik
boyutuyla, bir yandan da aktif vatandaşlık üzerinden toplumsal yaşama katılım
boyutuyla ele alınmasıdır.
Nitelik
söz konusu olduğunda ise hem öğrenme çıktılarının iyileştirilmesi, hem de
nitelikli eğitim personelinin temin edilmesine yönelik bir yaklaşım önemlidir.
Ülkemizdeki
nitelikli eğitim sorunu özel okul ve devlet okulu ayrımı ile gittikçe
derinleşti. Günümüzde çocuklarımız birbirlerinden çok farklı eğitim alıyor.
Eğitimde standardın kaybolması, ülke içindeki kutuplaşmanın da bir nedeni
olabilir. Başarı konusunda zaten sorunlu olan ve her iki yılda bir eğitim
sisteminin değiştiği Ülkemizde standardı olan nitelikli eğitim beklentisi ütopya
gibi.
Eğitim
bir çok Sürdürülebilir Kalkınma Hedefinin (SKH) gerçekleşmesinin anahtarıdır.
İnsanlar nitelikli eğitim alabildiklerinde yoksulluk girdabından da
kurtulabilirler. Bu nedenle eğitim eşitsizliklerin azaltılması ve toplumsal
cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına yardımcı olur. Ayrıca nerede olursa olsun
insanların daha sağlıklı ve sürdürülebilir yaşamları olmasını sağlar.
Eğitimle
insanların yoksulluktan kurtulabilmesi ise sorunun üzerine gitmek için başlı
başına büyük bir nedendir. Nitelikli eğitim ayrıca hoşgörünün gelişmesi ve
barışçıl toplumların inşasına da destek olur. Nitelikli eğitim, kişinin hem
kendine hem de topluma yararlı olabilecek biçimde, faaliyet ve yetenekleriyle
tam sağlıklı bir kişilik geliştirmesi olarak bireyin gelişmesinin ve toplum
kalkınmasının, olmazsa olmaz önemde, temelini oluşturmaktadır.
Ülkelerin
gelişmişlik endeksinde nitelikli insan sayısı ilk sırada iken toplumların
varlıklarını sürdürebilmeleri, gelişmeleri, kalkınmaları ancak eğitimli insanla
gerçekleşebileceğine göre; nitelikli eğitim, toplumlar için bir ölüm kalım
davasından kurtuluşa açılan tek yoldur, diye düşünüyorum.
Nizamettin BİBER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder