Herhangi
bir konu hakkında önümüze getirilmiş içeriğin incelenmesi, düzeltilmesi ve
okuyucuya sunulacak hale getirilmesini sağlayan kişiye ”Editör” denilmektedir. Editör,
kitap, gazete, dergi veya web sitelerinde yayınlanmak üzere bir içeriği
planlar, gözden geçirir ve revize eder. Bilindiği üzere Ülkemizde editörlükle
ilgili yüksek öğrenim yok. Editörlükte, üniversitelerin Fen Edebiyat ve ilgili
Sosyal Bilimler Fakültelerinden mezunları tercih ediliyor. Ancak meslekte
başarılı olabilmek için eğitim zorunluluğunun yanı sıra kişisel tecrübe ve
yetkinlik önemli rol oynamaktadır.
Editörün
Görev Tanımı Neleri Kapsar?
Editörün
görev tanımı çalıştığı iş grubuna göre farklılıklar göstermektedir. Farklı
alanlarda editörlük yapılmasına rağmen yayın hayatında bu meslek
profesyonellerinin genel mesleki sorumlulukları şu başlıklar altında
toplanabilir;
Yayınlanmak
üzere hangi metinleri düzenleyeceğine karar vermek için yazarlardan gelen
içerikleri değerlendirmek,
Okuyucuların
anlamasını kolaylaştırmak için yazarın üslubuna sadık kalarak metne tekrar
şekil vermek,
Referans
kaynakları kullanarak metinde geçen tarih ve istatistikleri doğrulamak,
Tasarımcı,
fotoğrafçı, reklam temsilcisi, yazar, sanatçı vb. ile iletişim kurmak ve
işbirliği yapmak,
Yayınlanan
içeriğin telif hakkı yasalarına uygun olduğundan emin olmak,
Etik
kurallara uymak,
Son
teslim tarihleri ve belirlenen bütçeye uygun olarak çalışmak.
Yazarla
birlikte ya da bir ekibin parçası olarak çalışabilecek iletişim yeteneğine
sahip olmak.
Şimdilerde
bu işi piyasada genellikle deneyimli yazarlar ve entelektüeller icra ediyor. İnternet
üzerinden yapılan kısa bir araştırma ile onlarca editörlük kursuna
ulaşılabiliyor. Ben de bir deneme yaparak, internet üzerinden eğitim veren
İstanbul Enstitüsü kursuna kayıt oldum. Ancak eğitimin tamamını takip edemedim.
Videolarının kısmen canlı bir kısmını da sonradan izledim. Verilen eğitimler
başarılı sayılsa da anladığım anlamda bir eğitim içeriğini taşımıyordu. Şöyle
ki, Eğitimi verenlerin çoğunluğu edebiyattan uzak bilişim eğitim almış
kişilerdi: Genelde işin internet ve web tasarım kısmına ağırlık verilmişti. Anlam
açısından eksen kaymıştı. Eğitim, kreatif nüveler taşımıyordu. Düşünmeye sevk
etmiyordu. Bilgi vermekten yoksundu. Yazmanın ve okumanın beyin ve bağışıklık
sistemine olan olumlu etkisine değinilmemişti.
Nasıl
Editör Olunur? Editörün Nitelikleri Nelerdir? Sorularını tartışırsak eğer;
Çeşitli
konularda yaratıcı, meraklı ve bilgili olmak,
Tüm
içerikte doğru dilbilgisi, noktalama işareti ve sözdizimi kullanıldığından emin
olmayı sağlayacak güçlü dil becerisine sahip olmak,
Metnin
hatasız olduğundan ve bir yayının stiliyle eşleştiğinden emin olabilmek için
detay odaklı çalışmak.
Editörlüğün
düşün emekçilik faaliyeti olduğu ortada. Yapılan iş edinilen tecrübe ile bir
meslek için gereken okul eğitimini görmeden kendini yetiştirme seklinde alaylı
bir nitelik taşıyor. Zihinsel faaliyetin sürekliliğine çok bağlı. Düşünme,
kavrama ve anlama olarak aklın yapısı ve gücü çok önemli. Gereğinden fazla olmadan,
gerektiği kadar okumak en önemli bir malzeme. Sadece okumanın editörlük işini
yapabileceği hakkında doğrusal bir korelasyon yok.
Kültürel
anlamda olumlu biriktirdiklerimizle ise doğrudan ilişkili. Editörlük, özerk,
özgün, yaratıcı, özgür, bağımsız zihinlerin işi. Mantık ilkelerine uygun
biçimde düşünme ya da bu ilkelerden yararlanarak sorun çözme yeteneğine sahip
olmak gerekir.
Hukuk,
matematik, felsefe gibi bir çok konuda güçlü bir doğru düşünme ve sanatına
ihtiyaç vardır.
Nizamettin BİBER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder