27 Ekim 2018 Cumartesi

Kesit



Mühendislik uygulamalarının en etkin yardımcı çizimi kesittir, kesit projenin alındığı uzunluk boyunca nasıl imal edileceğini ya da nasıl olduğunu katmanlar halinde gösteren çizimin adıdır. Kesit, bir kablo, bir boru hattına, bir tren yolu ya da karayoluna ait olabilir.
Kelime anlamı ile bir şeyi inceleyebilmek için, enlemesine ya da boylamasına kesildiğinde ortaya çıkan yüzey; ayırıcı özellikleriyle belirlenen süreçtir, sosyal anlamda ise bir toplumun bölümü, kesimidir. Diğer anlamı ile ise de bir cisim düz olarak kesildiğinde ortaya çıkan düzlemin biçimi, maktadır.
Hayatımızda zamanın kesitleri ile doludur. Bu kesitlerde mutluluklarımız, mutsuzluklarımız, acılarımız, üzüntülerimiz, duygularımızı yoğun ve seyrek yaşadığımız anlar vardır.Kah mutlu kah mutsuz oluruz.
Özellikle mühendislik uygulamalarında projede belirtilen, hazırlanan kesite uygun imalat yapılmaması acı sonuçlar doğurur. Bundan yaklaşık üç ay önce Uzunköprü-Halkalı seferini yapan, yolcu treninde içinde 362 yolcu ve 6 personel, Tekirdağ’ın Çorlu ilçesi Sarılar Mahallesi’nde zamanın ve demiryolunun zayıf bir kesidine rast geldi. 5 vagonun raydan çıkarak devrilmesi sonucunda 25 kişi hayatını kaybederken, onlarca kişi de yaralanmıştı. Canlar bu acı kesitte hayatlarını kaybetti onların sevdikleri de mutsuzluk girdabına düştü.
İnşaat Mühendisleri Odası, Çorlu’da 25 yolcunun yaşamını yitirdiği tren kazasıyla ilgili raporunda; “Suçlunun yağmur olmadığını, Tren yolunu yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olan yapıları denetlemeyenlerdir, diyerek, altyapısı ve üstyapısı iyi durumda olmayan demiryolu hatlarında uygulanan seri fren, üstyapıda burkulma gibi bozulmalara neden olabilmektedir, şeklinde açıklama yaptılar. Ayrıca, olaydan sonra menfez dolgusunda ve menfezden sonraki hat kesimindeki kesitte yapılan onarım işlerinin tekniğine uygun yapılmadığı yerinde gözlemlendiğini açıklamalarına eklediler.
Geçtiğimiz günlerde ise sosyal medyaya yansıyan Kartal Belediyesi’nin Atalar Caddesi üzerinde gerçekleştirdiği yol çalışmasına ilişkin görüntüler eleştirilere neden oldu. Paylaşılan görüntülerde, Bergama taş ile döşenmiş caddeye asfalt dökülüyordu.
Romalılar tüm teknik kriterlere uyarak binlerce yıla meydan okuyan yollar imal ediyorlardı. Günümüzden 2500 yıl önce Romalıların yapmış olduğu yol kesidine baktığımızda bugünkü mühendislik uygulamalarındaki kesitlerimizde onlardan çok ders almamız gerekliği ortaya çıkmaktadır.
Peki bugün neden halen mühendislik yapıları kesite uygun imal edilmemektedir?  Ülkemizde; yüzlerce Üniversitesine rağmen bilim teknik ve Mühendislik yeterince gelişmediği gibi geri mi gitmektedir? Bu süreci etkileyen olumsuz şey zamanın ruhuna, tekniğe ve norma, hukuka uygun davranmayan insan ahlakı/sızlığı mıdır?
Yaşamların tümünü mutsuz kılan ve olumsuz bir şekilde sarsan kesite uygun davranmayan ahlak erozyonu, ne zaman bu coğrafyayı terk edecektir?
Nizamettin Biber

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder